29 december 2011

the passion


Min passion, er at udfolde mig kunstnerisk, og denne tegning er den første jeg tegnede på et croquis-kursus jeg deltog i, tilbage i november.

Croquis er studiet af menneskekroppen. Til croquis ses en person der poserer nøgen, på et podie, i et lokale med kursister. Som kursist gælder det her om at tegne menneskekroppen, efter hvordan den ses.
Efter øvelse, trænes der i at tegne bestemte kropsdele, hvor jeg ovenfor - som det ses - har valgt at have fokus på ansigtet.
I tænker måske at det lyder meget mærkeligt at tegne et nøgent menneske, og ja - det var grænseoverskridende første gang jeg deltog som kursist, men det varer kun få minutter før man er helt fokuseret på at tegne, og derfor ikke føler ubehag over situationen.
Croquis varer desuden 2 timer pr. gang, hvor modellen skifter stilling, hvert 30. sekund, hvert minut, hvert 2. minut, hvert 5. minut, hvert 10. minut samt hvert. kvarter., varierende. Hvis modellen sidder i den samme stilling i et længere tidsrum end dette, kaldes det ikke længere croquis, men modelstudie, hvilket jeg også har prøvet. Personligt synes jeg bedre om croquis end modelstudie, da jeg ikke kan bruge 20 minutter på at tegne en tegning, eftersom jeg føler at jeg har for meget tid, og nogle gange gør det, at jeg tegner dårligere, end hvis jeg havde mindre tid. Så tidspres er klart en fordel for mig, når det kommer til at tegne - så når jeg nemlig ikke at tænke så meget - og så ender stregerne oftest med at se bedst ud på papiret.
Tegningen ovenfor tog mig 10 minutter, at tegne.
Hvad synes i om det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv kommentar